Panasonic Lumix L1 –inny niż wszystkie

Panasonic, czołowa marka koncernu Matsushita Electric Industrial, światowego lidera w dziedzinie rozwoju i produkcji urządzeń elektronicznych, poinformował o wprowadzeniu na polski rynek swojej pierwszej lustrzanki cyfrowej. Lumix L1 został pomyślany jako aparat dla prawdziwych koneserów fotografii.

Z pewnością docenią oni japońską precyzję i jakość zamkniętą w mocnej, klasycznej obudowie, wyposażoną w najwyższej jakości optykę marki Leica. Opracowując L1, Panasonic postawił sobie za cel stworzenie cyfrowej lustrzanki, która dzięki doskonałym możliwościom spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.

 

DMC-L1 wyposażony został w obiektyw LEICA D VARIO-ELMARIT, pierwszy obiektyw tej legendarnej marki, zaprojektowany specjalnie na potrzeby cyfrowych lustrzanek i wyposażony w system optycznej stabilizacji obrazu MEGA O.I.S. Aby zapewnić wyjątkową jakość rejestrowanego obrazu, w lustrzance DMC-L1 zastosowano również sensor obrazu Live MOS zgodny ze standardem 4/3 (Cztery Trzecie/ Four Thirds), o rozdzielczości 7.5 megapikseli. W nowym aparacie wprowadzono również funkcję stałego podglądu obrazu „na żywo” (Live View), która wykorzystując sygnał wysyłany bezpośrednio z sensora Live MOS, pozwala użytkownikom śledzić na ekranie LCD dokładnie ten sam obraz, który odwzorowuje się na sensorze. Dzięki tej funkcji oraz dużemu ekranowi LCD, w jaki wyposażony jest aparat DMC-L1, użytkownicy mogą komponować ujęcia w nowy sposób, łatwiej niż dotychczas oraz z większą precyzją.

 

Aparat DMC-L1 wyróżnia się również systemem redukcji zanieczyszczeń matrycy, który stanowi rozwiązanie problemu, z jakim niejednokrotnie borykają się cyfrowe lustrzanki - osiadaniem kurzu na sensorze obrazu.

 

W nowej lustrzance DMC-L1 Panasonic zastosował najbardziej zaawansowane obecnie technologie, zachowując jednocześnie klasyczny, tradycyjny wygląd aparatu oraz właściwości obsługi znane z aparatów na filmy światłoczułe. Pokrętło wyboru czasu ekspozycji, umieszczone na górnym panelu aparatu wraz z pierścieniem przysłony znajdującym się na obiektywie LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5 zapewnia fotografującym proste i intuicyjne sterowanie parametrami ekspozycji. Uwagę przykuwa oryginalna konstrukcja nawiązująca wzornictwem do klasycznych aparatów celownikowych. Wykonany ze stopów magnezu korpus zapewnia wytrzymałość na wstrząsy i uderzenia.

 

Opracowując model DMC-L1, Panasonic stworzył cyfrową lustrzankę, która w niezwykły sposób przenosi rzeczywistość na kadry tworzonych ujęć. Zarówno zaawansowani fotografowie, jak i fotoamatorzy otrzymują oryginalne narzędzie pozwalające uchwycić na zdjęciach pełne ekspresji i artystycznego smaku obrazy.

 

    * Dopracowana, solidna, konstrukcja sprawiająca, że wykonywanie zdjęć aparatem jest przyjemnością

    * Doskonałe odwzorowanie obrazu dzięki obiektywowi Leica D wyposażonemu w optyczny stabilizator obrazu

    * Funkcja stałego podglądu obrazu „na żywo” – („Live View”), otwierająca przed użytkownikami nowe sposoby fotografowania

    * System eliminowania kurzu i innych drobnych cząsteczek z matrycy

 

Prace rozwojowe

Mając za cel stworzenie kolejnej generacji cyfrowej alternatywy dla konwencjonalnych aparatów na filmy światłoczułe, Panasonic skupił swoje wysiłki na opracowaniu cyfrowego aparatu fotograficznego, który zapewni uzyskiwanie pięknych fotografii, a także ułatwi wygodne, satysfakcjonujące i intuicyjne wykonywanie zdjęć.

 

Mocowanie obiektywu lustrzanki DMC-L1 jest zgodne ze standardem 4/3 (Four Thirds). Choć model DMC-L1 oferuje wiele zalet zaawansowanego cyfrowego aparatu fotograficznego, znajdziemy w nim również znane z cenionych aparatów analogowych sposoby obsługi podstawowych parametrów fotografowania. To połączenie doskonałego odwzorowywania obrazu i wyjątkowej prostoty obsługi stawiają model DMC-L1 wysoko ponad innymi cyfrowymi lustrzankami.

 

Zgodność ze standardem Four Thirds™* (4/3)

System mocowania obiektywu aparatu DMC-L1 wykorzystuje otwarty format systemu 4/3, opracowanego jako wspólny standard dla cyfrowych lustrzanek. Sensor Live MOS wykorzystuje sensor obrazu typu 4/3. Oznacza to, że w aparacie DMC-L1 można stosować obiektywy w standardzie 4/3 oferowane przez różnych producentów, co daje użytkownikom możliwość wyboru spośród szerokiej gamy sprzętu. W systemie 4/3 średnica obiektywu jest większa niż koło obrazu, co pozwala na takie konstruowanie obiektywów, aby światło padało na sensor obrazu pod kątem prostym. W rezultacie, obiektywy tworzone dla cyfrowych aparatów fotograficznych mogą mieć mniejsze rozmiary niż ich odpowiedniki opracowywane dla lustrzanek małoobrazkowych oraz, co istotne, spełniają one wymogi aparatów ery cyfrowego fotografowania.

* Four Thirds™ jest zarejestrowanym znakiem handlowym.

 

Szczegóły:

 

1. Dopracowana konstrukcja sprawiająca, że przyjemnie jest wziąć aparat do ręki i wykonywać nim zdjęcia

Konstrukcja aparatu DMC-L1 odzwierciedla dążenie marki Panasonic do stworzenia czegoś więcej niż jedynie funkcjonalnego narzędzia. Pokrętło wyboru czasu ekspozycji, umieszczone na górze aparatu, daje użytkownikowi większe poczucie kontroli. Pierścień przysłony, razem z pierścieniami ustawiania ostrości i zoomu, został tradycyjnie umieszczone na obiektywie LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8 ASPH. Pierścienie te oraz pokrętło wyboru czasu ekspozycji zapewniają użytkownikowi szybkie i intuicyjne kontrolowanie parametrów aparatu przyczyniając się do komfortu fotografowania w rozległym spektrum sytuacji.

 

Klasę lustrzanki DMC-L1 podkreśla dodatkowo wygląd aparatu, a także jego niezawodność i trwałość. Zawdzięczamy to między innymi zastosowaniu lekkiego i wytrzymałego stopu magnezu, jaki został wykorzystany w konstrukcji korpusu. Peryferyjne części korpusu oraz uchwyt aparatu pokryte są imitującym skórę materiałem o wyrazistej teksturze, co gwarantuje pewny chwyt i zabezpiecza aparat przez wyślizgnięciem się z ręki.

 

2. Doskonałe odwzorowanie obrazu dzięki obiektywowi Leica D wyposażonemu w optyczny stabilizator obrazu*

Obiektyw LEICA D VARIO-ELMARIT - pierwszy układ optyczny marki Leica skonstruowany specjalnie dla cyfrowych aparatów fotograficznych z wymienną optyką - to standardowy zoom opracowany wspólnie przez firmę Leica Camera AG oraz specjalistów Panasonic, wykorzystujący optyczne technologie obu potentatów. Aby zapewnić doskonałe działanie aparatu, dla obiektywu, który zostanie w nim zastosowany, opracowano nowy zestaw standardów jakości.

 

Przy długościach ogniskowej od 28mm (szeroki kąt) do 100mm (średni tele) (długość ogniskowej dla aparatów 35mm), obiektyw Leica D zapewnia wyjątkowe rezultaty począwszy od fotografii portretowej, aż po ujęcia krajobrazów. Ten jasny obiektyw (F2.8-3.5) pozwala maksymalnie wykorzystać techniki fotografowania opierające się na nieostrych planach w kompozycji zdjęcia. Obiektyw zapewnia też wyjątkową jakość w przypadku makrofotografii, a to za sprawą minimalnej odległości fotografowania wynoszącej zaledwie 29cm (maksymalne powiększenie 0.32x, w ujęciu dla standardu małoobrazkowego) w całym zakresie zoomu. Począwszy od krajobrazów, aż po zdjęcia portretowe i ujęcia makro obiektyw zoom Leica D sprawdza się doskonale w wielu sytuacjach zdjęciowych.

System obiektywu obejmuje 16 elementów ułożonych w 12 grupach i wyróżnia się dwiema szklanymi soczewkami sferycznymi o dużej średnicy. Spełniając wyśrubowane standardy jakości konstrukcji Leica D, nowy obiektyw zapewnia doskonałą jakość optyczną a jego praca harmonijnie współgra z możliwościami korpusu cyfrowej lustrzanki. W rezultacie otrzymujemy idealne odwzorowanie i obrazy oferujące wyrazistość, głębię i bogatą ekspresję na całej powierzchni kadru, aż do samych jego krawędzi – i co ważne – nawet przy w pełni otwartej przysłonie.

 

System optycznej stabilizacji obrazu – MEGA O.I.S – zastosowany w obiektywie pozwala zminimalizować rozmycie obrazu i zapewnia ostre ujęcia także w sytuacjach, gdy poruszenie zdjęcia stanowi typowy problem – na przykład przy makrofotografii, zdjęciach wykonywanych w pomieszczeniach lub portretach w nocnej scenerii. Dzięki zastosowanym w obiektywie żyroskopowym sensorom oraz zintegrowanemu w nim mikroprocesorowi Venus Engine Plus, system wykrywa ruchy aparatu z częstotliwością do 4 000 razy na sekundę, dzięki czemu kompensacja poruszenia aparatu jest niesłychanie precyzyjna.

 

Dostępne są dwa tryby stabilizacji obrazu. W Trybie 1 funkcja kompensowania drgań aparatu pozostaje cały czas aktywna, dzięki czemu obraz na ekranie LCD oraz w celowniku jest w pełni wyrazisty, co ułatwia skomponowanie ujęcia. W Trybie 2 system uaktywnia się tylko w momencie naciskania spustu migawki; zapewnia to bardziej precyzyjne działanie kompensacji drgań. Użytkownik może wybrać, który z trybów jest dla niego bardziej odpowiedni w danej sytuacji fotografowania.

*System stabilizacji obrazu może nie wyeliminować wszystkich przypadków rozmycia obrazu na zdjęciu, na przykład przy wyjątkowo długich czasach naświetlania lub gdy poruszenie ręką bądź drgania aparatu są zbyt silne.

 

3. Funkcja stałego podglądu obrazu „na żywo” – (Live View) - otwierająca przed użytkownikami nowe sposoby fotografowania

Panasonic opracował funkcję stałego podglądu obrazu „na żywo” (Live View), która pozwala użytkownikom precyzyjnie komponować zdjęcia w oparciu o obraz wyświetlany na 2.5-calowym ekranie LCD o wysokiej rozdzielczości. We wcześniejszych cyfrowych lustrzankach obraz „na żywo” mógł być oglądany jedynie przez celownik aparatu.

 

Nowa funkcja stałego podglądu obrazu „na żywo” (Live View) stanowi więc przełomową zmianę w konstrukcji cyfrowych lustrzanek i otwiera przed użytkownikami nowe sposoby fotografowania.

 

Stały podgląd obrazu na żywo zapewnia 100-procentowe pokrycie pola kadru w postaci obrazu wyświetlanego na dużym 2.5” ekranie LCD aparatu DMC-L1. Użytkownicy mogą łatwo i precyzyjnie kadrować ujęcia obserwując obraz na ekranie. Ekran wyświetla również istotne informacje, takie jak histogram i balans bieli, co pozwala na sprawdzenie stosownych parametrów przed wykonaniem zdjęcia. W przypadku korzystania ze statywu, stały podgląd obrazu na żywo ułatwia kadrowanie bez potrzeby niewygodnego nachylania się w celu zajrzenia do celownika aparatu. Dzięki tej funkcji zyskuje się większą wszechstronność i wygodę fotografowania.

Gdy używana jest funkcja stałego podglądu obrazu na żywo sensor obrazu Live MOS musi być stale włączony. Sensor Live MOS posiada funkcję stałego emitowania obrazu, którego sygnał jest wysyłany bezpośrednio na ekran LCD, dzięki czemu na ekranie widoczny jest obraz dokładnie taki sam, jaki zostanie zarejestrowany przez sensor w momencie zwolnienia migawki. Należy przy tym pamiętać, że gdy aktywna jest funkcja podglądu obrazu na żywo, lustro znajduje się w podniesionej pozycji, co oznacza, że przez celownik optyczny aparatu nic nie widać.

 

Użytkownicy mogą wykorzystywać rewolucyjną funkcję stałego podglądu obrazu „na żywo” (Live View) zarówno w trybie automatycznym, jak i przy manualnym ustawianiu ostrości. W przypadku korzystania z trybu manualnego, można wybrać określony obszar kadru i powiększyć go nawet 10-krotnie. Następnie, patrząc na zawierający 207 000 pikseli ekran LCD aparatu DMC-L1, można łatwo sprawdzić ustawioną ostrość. Po naciśnięciu przycisku uaktywniającego robocze ustawienie przysłony możliwe jest również sprawdzenie głębi ostrości obrazu. Gdy regulowana jest wartość przysłony, aparat DMC-L1 automatycznie dostosowuje jasność obrazu stałego podglądu wyświetlanego na ekranie LCD tak, aby nie stał się on zbyt ciemny. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia podgląd głębi ostrości w tworzonych ujęciach.

 

4. Live MOS czyli wysokiej rozdzielczości sensor typu 4/3 zawierający 7.5-megapikseli i charakteryzujący się niskim poborem energii

Live MOS używany w aparacie DMC-L1 zapewnia uzyskiwanie pięknego obrazu o delikatnej gradacji barw i szerokim zakresie dynamicznym, jaki mogą udostępnić jedynie sensory obrazu typu CCD. Ponadto, wyróżnia się on niskim poborem energii charakterystycznym dla sensorów CMOS. Wykorzystanie dedykowanej technologii przetwarzania umożliwia działanie przy niskim, 5 V napięciu, co minimalizuje występowanie szumów w ciemnych partiach obrazu. Ponadto, fotodiody osadzone głęboko w warstwie krzemu tworzą strukturę tłumiącą generowanie szumów (zakłóceń) na powierzchni sensora. W rezultacie, defekty w postaci białych pikseli oraz swoistej szorstkości konturów, tak charakterystyczne dla obrazów rejestrowanych przy słabym oświetleniu, zostały zminimalizowane, a uzyskiwany na zdjęciu obraz jest ostry i wyrazisty.

 

5. System eliminowania kurzu i innych drobnych cząsteczek z matrycy

Jednym z najbardziej krytycznych problemów cyfrowych lustrzanek z wymiennymi obiektywami jest możliwość przeniknięcia kurzu do aparatu podczas wymiany obiektywu. Kurz ten może osiadać na sensorze obrazu, co uwidacznia się na zdjęciach w postaci punktowych plamek. Panasonic rozwiązał ten problem wyposażając aparat DMC-L1 w filtr ultradźwiękowy - Supersonic Wave Filter – który poprzez generowanie ultradźwiękowych drgań strząsa wszelkie drobinki, jakie mogłyby przylgnąć do sensora. Ułatwia to utrzymanie właściwego stanu aparatu i użytkownik nie musi martwić się, że przy wymianie obiektywów do aparatu dostanie się kurz.

 

6. Procesor obrazu Venus Engine III

Venus Engine III jest procesorem obrazu opracowanym przez Panasonic w celu maksymalizowania jakości i sprawności działania obiektywu Leica D oraz sensora Live MOS. Ten zawansowany mikroprocesor nie tylko pomaga w uzyskiwaniu lepszych zdjęć o wyjątkowej rozdzielczości, doskonałej kolorystyce i płynnych przejściach gradacji. Potrafi on również odróżniać zakłócenia chromatyczne od zakłóceń luminancji i selektywnie redukuje zakłócenia chromatyczne, stanowiące jedno z podstawowych źródeł obniżenia jakości obrazu. Stanowi to dużą pomoc w precyzyjnym odwzorowywaniu obrazu przez aparat DMC-L1 z zachowaniem jakości, której można oczekiwać po wysokiej klasy lustrzance. Procesor Venus Engine III jest również szybki w działaniu i sprawia, że lustrzanka DMC-L1 uruchamia się w ciągu zaledwie 0.8 sekundy, potrzebuje mniej czasu pomiędzy kolejnymi zwolnieniami migawki i zapewnia lepszą obsługę zdjęć seryjnych.

Co więcej, procesor Venus Engine III pobiera o 20% mniej energii w porównaniu ze swoim poprzednikiem, wersją Venus Engine II. Właściwość ta, łącznie z niskim poborem energii, jakim wyróżnia się sensor Live MOS, przyczynia się do dłuższej żywotności baterii zasilającej aparat DMC-L1. Po pełnym naładowaniu baterii, można wykonać około 450 zdjęć (standard CIPA).

 

7. Tryb filmu światłoczułego

W przypadku aparatów na filmy światłoczułe, marka zastosowanego filmu wpływała na charakterystykę barw, gradację oraz nasycenie kolorów wykonanego zdjęcia. Dzięki temu, fotograf mógł wybrać film określonej marki w celu uzyskania pożądanego efektu. Aparat DMC-L1 zapewnia podobną opcję, dając użytkownikowi do wyboru siedem trybów „filmu światłoczułego”, które obejmują cztery ustawienia kolorów (Standard, Dynamic, Natural oraz Smooth) oraz trzy ustawienia monochromatyczne (Standard, Dynamic i Smooth). Podobnie jak niegdyś fotografowie mogli zmieniać marki używanych filmów, aby zmienić charakterystykę obrazu, tak w lustrzance DMC-L1 użytkownik może przełączyć się na żądany tryb, aby osiągnąć podobny efekt.

 

8. Układ współrzędnych regulacji balansu bieli

Poza konwencjonalnym ustawieniem balansu bieli, model DMC-L1 posiada system ustawień wykorzystujący układ osi, który pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne dostrojenie tego parametru fotografowania. Wprowadzając regulacje wzdłuż poziomej (bursztynowo-niebieskiej) osi oraz pionowej (odpowiedzialnej za kolory zielony-magenta), użytkownik może ustawić w aparacie dokładną kompensację układu kolorystycznego w całej niemal przestrzeni barwowej.

 

9. Dodatkowy Optyczny Zoom*

Gdy w aparacie ustawione jest rejestrowanie obrazu z mniejszą niż maksymalna ilością pikseli, można skorzystać z funkcji Dodatkowego Zoomu Optycznego. Funkcja ta zmienia aktywny obszar 7.5-megapikselowego sensora Live MOS, aby tym samym zmniejszyć kąt widzenia i zwiększyć maksymalny dostępny zoom.

 

W przeciwieństwie do zoomu cyfrowego, funkcja dodatkowego zoomu optycznego zwiększa długość ogniskowej 1.5x** (w przypadku fotografowania z rozdzielczością 3-megapikseli lub niższą), nie wpływając na pogorszenie obrazu. Użytkownik może tym samym korzystać z dodatkowej mocy powiększenia zoomu bez obawy o utratę jakości zdjęcia.

*Ma zastosowanie tylko w przypadku korzystania z funkcji stałego podglądu obrazu „na żywo” (Live View).

**Gdy aparat DMC-L1 jest używany z obiektywem LEICA D VARIO-ELMARIT 14-50mm/F2.8-3.5 ASPH.

 


Komentarze
Polityka Prywatności