Sony pracuje nad technologią jednoobiektywowej kamery 3D do szybkiej rejestracji obrazu
Sony Corporation poinformowało o pracach nad technologią jednoobiektywowej kamery 3D, która pozwalałaby na nagrywanie naturalnego i płynnego obrazu 3D w tempie 240 klatek na sekundę.
Urządzenia tego typu znalazłyby zastosowanie przy rejestracji szybkiego
ruchu, na przykład w sporcie. Technologia ta powstała w wyniku
połączenia nowo opracowanego systemu jednoobiektywowej kamery 3D,
umożliwiającej równoczesną rejestrację lewego i prawego obrazu, z
istniejącą technologią szybkiej rejestracji obrazu (high frame rate –
HFR). Prototypowy model Sony oparty na tej technologii można obejrzeć
na targach „CEATEC JAPAN 2009”.
Obecne systemy kamer 3D, wyposażone w niezależne obiektywy dla lewego i
prawego oka, umożliwiają regulację zakresu paralaksy i wpływanie w ten
sposób na głębię obrazu 3D. Tym niemniej, czułość oka ludzkiego,
zwłaszcza na różnice w wielkości i na obrotowy ruch dwóch obrazów, jak
również na przemieszczenie pionowe i różnice w jakości obrazu, wymagała
stosowania zaawansowanych technologii regulacji zoomu i nastawiania
ostrości, które eliminowały różnice w położeniu osi optycznej obrazów,
ich wielkości i ostrości. Wprowadzenie systemu jednoobiektywowego
eliminuje wszelkie problemy, których przyczyną mogą być różnice we
właściwościach optycznych każdego z oczu. Ponadto, zastąpienie migawek
lustrami umożliwia równoczesne rozdzielenie wpadającego światła na lewy
i prawy obraz i nagranie go w strefie światła równoległego (strefie, w
której rozłączone światło z punktu ostrości zaczyna biec równolegle)
obiektywu przekaźnikowego. Rozdzielone obrazy, lewy i prawy, są
następnie przetwarzane i rejestrowane przez przetworniki lewego i
prawego obrazu. Jednakowy moment rejestracji obrazu dla lewego i
prawego oka pozwala na zapis płynnego, naturalnie wyglądającego obrazu
3D, nawet w przypadku jego dużej dynamiki.
Testy optyczne wykazały, że zmiany obrazu z szybkością 240 kl/s
odpowiadają granicy ludzkiej percepcji, po przekroczeniu której trudno
jest stwierdzić różnice w rozmyciu lub „skokowości” obrazu filmowego
(czyli dostrzec, że obraz postrzegany jako ciągły składa się z serii
niezależnych obrazów fotograficznych). Dzięki opracowaniu przetwornika
obrazu CMOS o szybkości 240 kl/s, mającego właściwości zbliżone do oka
ludzkiego i umożliwiającego rejestrację naturalnie wyglądającego obrazu
szybko poruszających się obiektów, firma Sony zdołała osiągnąć dalszą
poprawę jakości filmów 3D.
W wyniku połączenia nowego,
jednoobiektywowego systemu 3D Sony z firmową technologią rejestracji
240 klatek na sekundę powstał system jednoobiektywowej kamery 3D,
oparty na właściwościach oka ludzkiego. Umożliwia on zapis naturalnie
wyglądającego i płynnego obrazu 3D bez konfliktu akomodacja-zbieżność*.
*akomodacja: nastawienie ostrości obiektywu na oko, zbieżność: nastawienie kierunku patrzenia obu oczu na obiekt
ostatnia zmiana: 2009-10-20