Sony pracuje nad technologią jednoobiektywowej kamery 3D do szybkiej rejestracji obrazu

Sony Corporation poinformowało o pracach nad technologią jednoobiektywowej kamery 3D, która pozwalałaby na nagrywanie naturalnego i płynnego obrazu 3D w tempie 240 klatek na sekundę.

Urządzenia tego typu znalazłyby zastosowanie przy rejestracji szybkiego ruchu, na przykład w sporcie. Technologia ta powstała w wyniku połączenia nowo opracowanego systemu jednoobiektywowej kamery 3D, umożliwiającej równoczesną rejestrację lewego i prawego obrazu, z istniejącą technologią szybkiej rejestracji obrazu (high frame rate – HFR). Prototypowy model Sony oparty na tej technologii można obejrzeć na targach „CEATEC JAPAN 2009”.

Obecne systemy kamer 3D, wyposażone w niezależne obiektywy dla lewego i prawego oka, umożliwiają regulację zakresu paralaksy i wpływanie w ten sposób na głębię obrazu 3D. Tym niemniej, czułość oka ludzkiego, zwłaszcza na różnice w wielkości i na obrotowy ruch dwóch obrazów, jak również na przemieszczenie pionowe i różnice w jakości obrazu, wymagała stosowania zaawansowanych technologii regulacji zoomu i nastawiania ostrości, które eliminowały różnice w położeniu osi optycznej obrazów, ich wielkości i ostrości. Wprowadzenie systemu jednoobiektywowego eliminuje wszelkie problemy, których przyczyną mogą być różnice we właściwościach optycznych każdego z oczu. Ponadto, zastąpienie migawek lustrami umożliwia równoczesne rozdzielenie wpadającego światła na lewy i prawy obraz i nagranie go w strefie światła równoległego (strefie, w której rozłączone światło z punktu ostrości zaczyna biec równolegle) obiektywu przekaźnikowego. Rozdzielone obrazy, lewy i prawy, są następnie przetwarzane i rejestrowane przez przetworniki lewego i prawego obrazu. Jednakowy moment rejestracji obrazu dla lewego i prawego oka pozwala na zapis płynnego, naturalnie wyglądającego obrazu 3D, nawet w przypadku jego dużej dynamiki.

Testy optyczne wykazały, że zmiany obrazu z szybkością 240 kl/s odpowiadają granicy ludzkiej percepcji, po przekroczeniu której trudno jest stwierdzić różnice w rozmyciu lub „skokowości” obrazu filmowego (czyli dostrzec, że obraz postrzegany jako ciągły składa się z serii niezależnych obrazów fotograficznych). Dzięki opracowaniu przetwornika obrazu CMOS o szybkości 240 kl/s, mającego właściwości zbliżone do oka ludzkiego i umożliwiającego rejestrację naturalnie wyglądającego obrazu szybko poruszających się obiektów, firma Sony zdołała osiągnąć dalszą poprawę jakości filmów 3D.

W wyniku połączenia nowego, jednoobiektywowego systemu 3D Sony z firmową technologią rejestracji 240 klatek na sekundę powstał system jednoobiektywowej kamery 3D, oparty na właściwościach oka ludzkiego. Umożliwia on zapis naturalnie wyglądającego i płynnego obrazu 3D bez konfliktu akomodacja-zbieżność*.

*akomodacja: nastawienie ostrości obiektywu na oko, zbieżność: nastawienie kierunku patrzenia obu oczu na obiekt

ostatnia zmiana: 2009-10-20
Komentarze
Polityka Prywatności